Okolice Chęcin

Ostatnia niedziela lipca zapowiada się gorąca. Zatem szukamy miejsca na ziemi, gdzie byłoby chłodniej. Prognozom pogody nie można wierzyć do końca, ale my mamy nadzieję, że dziś faktycznie na ziemi świętokrzyskiej będzie chłodniej.

W Pałacu Tarłów
Zostawiliśmy nasze ślady 😉

Start i metę naszej wycieczki rowerowej ustalamy w Strawczynie, nad tutejszym Zalewem o tej samej nazwie. Jesteśmy tu poraz pierwszy. Wieś, położona w powiecie kieleckim, między Miedzianą Górą, a Łopusznem liczy 1000 mieszkańców. Rodzinna wieś pisarza Stefana Żeromskiego i Grzegorza Wawrzeńczyka.

Panorama

Jest godzina 8:30, kiedy to ruszamy na rowerowy podbój tej ziemi. Przez Akwizgran, Korczyn, Łosień, Zajączków, Bolmin i Podzamcze jedziemy do Chęcin. To tutaj zatrzymujemy się na dłużej.

Ogród Pałacowy w Podzamczu k. Chęcin
Szlak rowerowy z niespodziankami

CHĘCINY

Objeżdżamy miasteczko. W pierwszej kolejności podziwiamy ruiny zamku z pewnej odległości, ponieważ nie mamy ochoty na jego zwiedzanie. Wiązałoby się to z porzuceniem rowerów przy pierwszym słupie, a także z przeciskaniem się przez pielgrzymki ludzi, którzy wybrali się na spacer do zamku w tym czasie. Chęciny to nie tylko ruiny zamku, to także historia związana z Żydami. Pragniemy więc podjechać na tutejszy kirkut, a także synagogę. Niestety, kirkut stał się dla nas nieosiągalny, z racji trudno dostępnego terenu. Próbowaliśmy dotrzeć tam z dwóch stron, ale nie udało się. Za to synagoga i owszem. W Chęcinach można zobaczyć aż dwa Rynki, Górny i Dolny, a oprócz nich stoją też trzy kościoły, w tym dwa klasztory. W międzyczasie podjeżdżamy do tutejszej pierogarni w celu zjedzenia obiadu.

Widać już chęciński zamek
Dawna Synagoga w Chęciach

Z Chęcin jedziemy w kierunku Kielc. Dziś omijamy je szerokim łukiem, gdyż byliśmy tam nie raz. W dzielnicy Białogon wjeżdżamy na szlak Green Velo oraz na szlak czarny, którymi to dojeżdżamy do Oblęgorka. To tutaj mieści się Muzeum Sienkiewicza. Stąd dzieli nas kilka kilometrów od Strawczyna, gdzie kończymy wycieczkę.

Oznakowania na szlaku
Z okien Pałacu Tarłów w Podzamczu Piekoszowskim
Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku

Podsumowanie.

Była to udana, 90 km rowerowa wycieczka obfitująca w niezliczoną ilość podjazdów i zjazdów, a co za tym idzie w piękne widoki. W trasie mijaliśmy wiele atrakcji turystycznych takich jak: ruiny zamków, pałace, zbór ariański, kościoły, dużą ilość zbiorników wodnych: kopalnianych jak i naturalnych.

Wszystkie zdjęcia z wycieczki.